I Göteborgposten i onsdags kunde vi läsa om Frölundas succér på sociala medier och det är just Frölunda vi har sneglat mycket på under året som gått då de gör ett fantastiskt jobb med hemsida och sociala medier. Vi har jobbat stenhårt för att skapa regionens bästa fotbollshemsida, en hemsida som inte konstant handlar om just herrarnas a-lag, utan minst lika mycket om ungdomssektionens alla lag och vårt damlag. Med färska nyheter och inslag in princip varje dag har vi jobbat med att driva trafik till hemsidan, för att visa att vår digitala arena också lockar stora mängder besökare och engagerar. Att vi ett år senare vet att vi kommer driva mellan 40 000- 50 000 besökare under 2019 och att vi under 2018 har haft 38 000 besökare på vår hemsida gör att vi påstår att vi har gått upp en division under 2018 gällande vår webb och sociala media! Håller du med?
Hur kommer det sig att vi satsar på webben och sociala medier? Jo tack vare våra huvudpartners JAYS, Staarsound, Just Football, Aéryne och Babyshop fick vi under början av 2018 möjlighet att anställa en webbmaster, en webbmaster som kunde jobba med att just driva trafik till hemsidan. Vad innebär en hemsida med mycket trafik då? – Att man kan ta betalt för annonsutrymmen och göra digitala samarbeten med partners och sponsorer. På en genomsnittlig hemmamatch under 2018 hade vår fysiska arena Skarsjövallen 536 besökare vilket blir ca 1000 besökare per månad, medan vår digitala arena www.lsk.se hade i genomsnitt 5000 unika besökare per månad. Genom att synas i våra digitala medier inför och efter match samtidigt som du syns på matchställ eller på arenan har du byggt en relation med besökaren innan, under och efter matchdagen vilket underlättar kundresan och gör det enklare för dig att hämta hem affären. En enkel kundresa finns beskriven nedan.
Detta sätt att arbeta på är unikt för att vara en fotbollsklubb och vi är stolta över vår utveckling under året. Johanna Berg vår webbmaster säger ”Det är fantastiskt att få jobba på det här sättet, vi är på många sätt först ut med sättet att jobba inom idrottsföreningar vilket gör det än mer lustfyllt. Vi har sett en underbar utveckling av hemsidans förmåga att driva trafik under året, men vi har mycket kvar att lära. Året som gått har mestadels handlat om att de olika sektionerna i föreningen ska få in rutinen på att skicka in det som sker. Ex. att föräldrar till barnens i de olika lagen ska skicka in biler och filmer från matcher eller cuper som jag sedan lägger ut på hemsidan och delar i våra sociala medier. Fokus under 2019 blir att tillsammans med marknadsgruppen få våra sponsorer att investera i vår digitala arena och få möjlighet att skräddarsy erbjudanden och kampanjer via våra digitala kanaler.”
Har du ett företag som vill marknadsföra er till en specifik målgrupp? Vill ni få hjälp att hämta hem affären från er sponsring? Vi har kompetensen som kan bygga en kundresa utifrån den effekt du vill ha ut av din sponsring, skräddarsydda kampanjer via Facebook eller varumärkesbyggande material i samband med våra nyheter och artiklar. Kontakta vår webbmaster på Johanna.berg@lsk.se